Ta bort stearin

Har inte bloggat så ofta den senaste veckan.. Men jag har haft mycket att göra. Igår var jag på akuten med Karlsson.. Något hade hänt med hans armbåge på jobbet så den var stor och svullen och det såg ut som om en tennisboll stack ut utanför armbågen (överdriver inte nu). Jag blev chockad när jag såg det. Vi åkte till jourläkarcentralen men där blev han nekad trots att de hade öppet en halvtimma till! De tyckte att han skulle vänta tills idag och uppsöka vårdcentralen... Eller hur!! Min sambo har väldigt hög smärtgräns och jag såg att han hade ont så då är det inget man ska vänta med. Jourläkarcentralen tyckte inte att vi skulle till akutmottagningen eftersom de påstod att det var mycket folk där. Vi kom dit och där var ingen! Efter 15 minuter blev han mottagen av sjuksköterska och efter ytterliggare 20 minuter kom läkaren. Han fick morfin och annat smärtstillande för smärtan.. Sen fick vi vänta ganska länge på röntgen. Och då blev jag ganska rastlös så jag började hoppa runt på kryckor och rota i min orensade väska på något kul.. Tror att jag är ganska duktig på att underhålla folk och mig själv i sådana lägen. =)

Han blev röntgad men det visade ingenting. Fick bedövning och läkaren stack sedan honom och försökte suga ut vad det än var ha hade i armbågen. Men det var inget särskilt.. bara gammalt blod.. mer fick han inte ut och svullnaden gick inte ner.. Så nu har jag en liten sjukling hemma att ta hand om.. =) Svullnaden verkar ha gått ner lite idag så vi hoppas att det blir bra och att han kan jobba igen på måndag (han blir så rastlös hemma).

Jaja.. det var min kväll igår.. Kom hem halv tolv och deckade direkt!

Jag var lite rastlös häromdagen och kände att det var dags att rengöra denna lykta från all stearin.. Hade även köpt ett nytt blockljus då den gamla nästan var slut.. Jag är ju skitdålig på sånt här och kan inte riktigt alla tips på hur man rengör vissa saker.. Logiskt tänke jag att jag måste hälla i kokande vatten för att få bort stearinet. Men det var inte lätt och jag brände mig en del gånger. Såg i ett program för längesen att man kan stoppa saker i frysen också för att få bort det. Vad är det bästa egentligen?? Jag höll nog på i halvtimme.. tipsa mig!!
Hällde i sand istället för stenar och det nya ljuset fick ta plats.. Nu ser det fräscht ut igen!

Köpte denna ljuslykta på MIO.. IKEA säljer en liknande som heter POMP och som är lite billigare.


image441

image443

Kommentarer
Postat av: jenny

aj då, det lät inge roligt det där med armbågen.Hoppas det fixar till sig.
Bästa sättet att få bort stearin vet jag inte men jag brukar ta en kniv & karva bort det mesta och sen köra lyktan i maskin, funkar jättebra.
Trevlig helg/jenny

2008-02-08 @ 18:48:55
URL: http://www.jennyshus.webblogg.se
Postat av: Sandra

Oj vad läskigt, stackars din sambo. Hoppas han kryar på sig och att ni har en trevlig helg. Kram Sandra

2008-02-08 @ 18:49:39
URL: http://tjohalia.blogg.se
Postat av: Monkan

Hej! Jag är ny i "blogvärlden" och håller på att försöka kika på alla... (puh!) underbara bloggar, och din var ju inget undantag :-)

Mitt tips för stearinet är (läser på min flaska): Kallavfettningsmedel. Minst hundra år sen jag köpte den så jag kommer inte ihåg var... en mack kanske? Dundermedel mot stearin, ta bort prislappar, få bort fett på glaset på spiskåpan, mm! Ni kanske t.om har nåt sånt hemma fast du inte vet om det?

Lycka till med snödroppar, hus, stearin och allt :-)

2008-02-29 @ 23:51:02
URL: http://pysslaosyssla.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0