En läsvärd historia

Denna historien fick jag berättad av min pappa för längesedan. Kom att tänka på den häromdagen när jag satt på tåget på väg hem.

En äldre dam ska ta tåget och går till tågstationen. Hon ser att tåget inte kommer förrän om ett tag så hon går till kiosken i närheten och köper en påse med sin favoritkex som hon kan äta i väntan på tåget.

Hon sätter sig på sin favoritbänk där en ung kille redan sitter. Hon börjar äta av kexen och njuter fullt ut av favoritkexen. Helt plötsligt ser hon hur den unga killen tar ett av kexen och äter upp det! Hon tänker att han inte kan ha tänkt sig för och fortsätter att ta kex och tittar menande på honom för att han ska förstå. Men killen tar ett kex till och ler mot henne.

Hon blir upprörd! Hur vågar denna ouppfostrade unga man göra så! En främling! Hon tar ett kex till och blänger denna gång på killen. Men killen tar också ett kex och ler tillbaka. Hon blir frustrerad! hon tar två kex åt gången och tuggar menande och tittar riktigt fult på killen. Men killen fortsätter att ta kex och ler fortfarande vänligt mot damen.
Och så fortsätter det.. tills den fräcke killen helt plötsligt tar det sista kexet ur påsen och räcker över det till damen.

Hon tar emot det bryskt och tänker att minsan, den sista hade han inte mage att ta! hon tuggar argt och känner hur hela kroppen darrar av ilska!

Hennes tåg kommer och hon blänger en sista gång på killen och stiger på tåget. Hon sätter sig vid sin fönsterplats och tittar argt på killen som sitter kvar på bänken. Han ler och vinkar till henne men hon vänder bort ansiktet. När hon ska visa sin biljett letar hon i väskan och där hittar hon.. sin kexpåse! Hon blir först förvirrad men sedan går det upp för henne, att det i själva verket varit hon som tagit chips från pojken!

Måste bara tillägga att i fredags var det fullt på tåget! Jag menar FULLT! precis där man stiger på tåget finns det ju stolar som man kan fälla ner längs sidorna. Där satt jag och framför mig stod det fullt med folk som inte hittade någon sittplats. Längre bort i hörnet stod fyra pensionärer som knappt klarade att hålla balansen. Mittemot mig sitter 3 unga tjejer i 25-årsåldern och snackar. Jag erbjuder min plats till en av dem men de tackar vänligt nej eftersom de måste hjälpas åt att hålla i bagaget och de inte orkar att lyfta upp bagaget över sittplatserna.
Det är FÖRJÄVLIGT! Sen har en kille mage att ta sittplatsen medans jag är och frågar de äldre om de vill ha den. De äldre berättade att de redan har stått i 3 timmar och att de likaväl kan stå lite till...

Fy fan jag fattar inte... har inte folk vett i huvudet? Har ingen fått lära sig att man alltid erbjuder sin plats (om men är ung och kry) till gravida och äldre så att de ska slippa stå?

Vet ni vad det värsta är?? En av de tre unga tjejerna satt för en vecka sedan och predikade om sin kompis som gick på kryckor och hamnade i samma situation, alltså ingen erbjöd henne sin plats och denna tjejen berättade hur förjävligt det var! och så gör hon likadant själv!

Jag blir så upprörd!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0