Varför klaga på vädret??

Vi svenskar pratar alltid om vädret... Ibland är det det första vi pratar om i en konversation för att bryta isen. Och det uppskattas alltid att man pratar om vädret! Jag skulle nästan kunna påstå att man pratar om vädret minst en gång om dagen.

Jag vet inte om det bara är i MIN omgivning.. men alla bara klagar på vädret hela tiden!
-"Åhh.. det är för varmt!"
-"Åhh.. vad det blåser mycket!"
-"Kan det inte sluta regna snart?"
-"vad läskigt med åska!"
-"Så deprimerande när det mörknar så fort!"


image97


Jag älskar alla väder och årstider! Så länge man har rätt kläder så!! =) Blir aldrig deprimerad på vintern hösten utan ser det positiva av de årstiderna. Då får man tid att mysa och koppla av.

På våren känner man sig så ny och fräsch, det luktar vår och alla är så glada! inklusive blommor och djur! Alla längtar till sommaren och värmen börjar komma! Det känns som att alla börjar komma ut ur sitt ide.

Sommaren är varm och skön! (För det mesta) Man kan bada!!! Och ibland åskar det (MYSIGT!). Och sola och äta alla de goda jordgubbarna! Jag älskar stämningen bland folket på sommaren!

Hösten är en mystisk årstid med mycket romantik.. Älskar lukten på hösten! På hösten har ljuset en varm ton, lite orangerosa som förstärks av alla vackra färger! Det är vackert att ta på sig sin höstjacka och ta en promenad.

När vintern har kommit så börjar man längta efter snö och jul. Även om julen inte så så speciell längre så sitter längtan kvar... Pynta och umgås, baka pepparkakor, klä granen, bygga snögubbar.. Har ni tänkt på tystnaden som råder när det snöar? Den är väldigt speciell och mysig, nästan sorglig. Mysigt med mörker och kyla när man kan gå in och mysa!

Jag känner varje årstid med hela kroppen! Så härligt! Så nu när det regnar så mycket så njuter jag av det! Jag har dock aldrig varit med om att det regnar så mycket... Men folk vägrar väl inse vad det beror på??!!
Jag har aldrig bott i ett annat land men jag uppskattar verkligen Sveriges variation på väder! tråkigt med bara sol eller bara snö eller bara regn året runt!!
Men regnet gör att man längtar till solen! kanske klagar inte folk lika mycket när den väl kommer.. hoppas fan det annars blir jag arg!!!

Vilken är er favorit-årstid och varför???

Sommar!! Älskade svenska sommar!

image98

Bilder är tagna från: allsports.se, trebolit.se, fotoplatforma.pl/se, adrenaline.no, ageco.se, icakuriren.se, privat.sommarskog.se, nordicdrugs.com, pixgalleri.com, kolmarden.com

Kommentarer
Postat av: Junitjej

Det är en tjusning med alla årstider vi har:
Hösten med alla sina vackra färger
Vintern med den vita snön (om man nu får snö) och med mörkret. Det är så mysigt att tända stearinljus då.
Våren- den efterlängtade våren. Träden slår ut och det sköna ljuset!
Sommaren med sin värme och långa ljusa dagar!

2007-07-18 @ 11:00:44
URL: http://junitjej.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0