Växthuseffekten - vi dödar framtiden

image30

Jag vet att detta är väldigt uttjatat. Det skrivs om det överallt, folk gör filmer, det sänds program på TV om det..
Ändå verkar hela jorden fortfarande inte fatta! Den som fortfarande inte vet vad växthuseffekten gör med vår jord är dum i huvet, den som inte gör något åt saken är ännu dummare i huvet!

"Åhh nä men det är ju skitbra, då får vi ju varmare väder i Sverige!" Är nog bland de dummaste kommentarerna jag hört i mitt liv. Finare solbränna på sommaren? Nej, tack! Inte till det priset!

vad ska man göra då?
Jag tycker ju inte att man behöver klä sig som grottmänniska och flytta ut i skogen. Inte heller behöver man sitta och spela Trival Pursuit om fredagskvällarna istället för att titta på talangjakten eller idol.
Det handlar om små förändringar, skulle alla göra ytterst små förändringar skulle man göra stora framsteg.

Små enkla tips:
* Men låt inte vattnet rinna medans du borstar tänderna, det gör varken tandborstningen mer hygienisk eller roligare!
* Samma sak gäller i duschen när du tvålar in dig, ställ åtminstone kranen så det kommer mindre vatten under tiden
* Du behöver ju faktiskt inte sätta på diskmaskinen om det står 3 bestick, 3 glas och 2 tallrikar, diska för hand eller spara den skitiga disken till nästa tvätt.
* Badrumsbelysningen behöver inte vara tänd när du tittar på "desperate housewives", Jag lovar, du missar inga extra sekunder om du behöver tända lyset i kissepausen. Byt till lågenergilampor.
* Stäng av msn och datorn när du ska till affären eller andra längre ärenden. Om någon desperat vill dig något så kommer personen att ringa... eller maila
* Dra ur sladden (eller skaffa strömbrytare) till TVn, dra ur sladden till  microvågsugnen om nätterna... det är både brandsäkert och energisnålt. Och för fan, dra ur mobilladdaren när mobilen är fullmatad.
* Sluta köra bil till grannen din lata fan!

Vad gör jag?
Jag gör allt som står här över, dessutom har jag börjat hänga upp mycket sånt som jag brukade torktumla innan... Det enda jag torktumlar nuförtiden är handdukar och strumpor, (de blir så stela annars) jag sparar på smutsiga strumpor och handdukar till det blir tillräckligt mycket så jag inte torktumlar onödigt lite tvätt.
Jag springer runt och släcker efter Stefan, på något vis kan han inte avänja sitt märkliga beteende att alltid låta badrumslyset vara tänt
Jag åker buss, tåg och cyklar... åka bil gör jag i situationer där jag är illa tvungen eller när Stefan ska med någonstans.

Ja, jag är en jävla moralkärring som inte har något bättre för sig för tillfället och som har jävla skitPMS =)

Kom ihåg
Vi ärvde jorden av våra förfäder, men vi har bara lånat den av våra barnbarn

Kommentarer
Postat av: Elena Lopez

Men så duktig du är, om jag ändå kunde vara lika miljövänlig. Men det kommer, först började jag med mig ;p bli nyttigare, så här näst kommer miljön. Elena ska bli nyttig för miljön med. Thihi. I love you <3

2007-05-05 @ 01:05:07
URL: http://youraddiction.blogg.se
Postat av: Claudia

Va bra att du inser problemet och vill va en del av lösningen :D Älskar dig!

2007-05-07 @ 12:19:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0