Sveriges traditioner

Min mamma ringer mig på jobbet i torsdags.

Mamma: Hur gör man med påskägg?
Jag: Vaddå? Man köper påskägg till varandra och gömmer dem. Sen ska man leta efter sitt ägg. Är det så du menar?
Mamma: Ja. När är det man ska ge påskägg?
Jag: På lördag tror jag, vaddå?
Mamma: MEEEEN!!!
Jag: Vaddå?
Mamma: Jag jobbar hela helgen och jag har inte tid att köpa på lördag.
Jag: Men köp dem nu?
Mamma: Men de kommer att hinna ruttna!
Jag efter en stunds tystnad: MEN MAMMA!!!
Mamma: Va eee det??
Jag: Man ger inte bort RIKTIGA ägg!!
Mamma: Gör man inte?
Jag gapskrattar: Neeeej! Man köper små kartongägg, sådana som man kan öppna och så lägger man godis i dom!
Mamma: jahaaa! Men jag väntar inte tills lördag! du får ditt ikväll!
Jag: Hahaha! ok då.

På kvällen kommer mamma förbi med två ägg. Ett till mig och ett till Karlsson. På ägget har hon skrivit: Till min lilla kanin. Jag öppnar innehållet och blir otroligt rörd.

image519

Jag älskar min familjs och släkts försök att intergrera sig med Sverige och dess traditioner. Samtidigt som de är tafatta och komiska så är det fullt seriöst och det blir liksom en blandning av typiskt svenskt och sydamerikanskt.
Till jul serveras det till exempel FÖR salt skinka, med mamma Scans köttbullar, grillad kyckling, lassagne, hembakat bröd och en stor grönsakssallad.
Är det inte härligt?

Förlåt mamma, jag var bara tvungen
Älskar dig!

Kommentarer
Postat av: Anne

Vad roligt!Önskar dig en fortsatt trevlig påskhelg!

2008-03-22 @ 16:40:24
URL: http://www.anness.se/blog
Postat av: helen

nej gud vad sött med missuppfattningen men också väldigt roligt att din mamma hoppar på svenska traditioner :D det bästa från två världar.. vilket land är din mamma från? svensk pappa? lät faktiskt som eran julmat är bättre än våran, jag är inte alls förtjust i sill och janssons frestelse och den där typiska svenska julmaten, ägghalvorna med räksallad, skinka, köttbullar, prinskorv och potatis brukar jag ju äta, vörtbrödet likaså och den starka osten men skulle det komma upp en lasange och grönsakssallad hade jag slängt mig över det. fast det har jag ju 364 andra dagar om året att göra... kram på dig!

2008-03-22 @ 19:43:21
Postat av: Mia

vad gulligt av din mamma, du verkar ha en härlig familj :-) hoppas påsken varit bra. och så gulligt påskägg du fick.. /mia.

2008-03-24 @ 09:15:41
URL: http://www.smultronkyzzar.blogg.se
Postat av: Karin/Theas rum

Gulligt =)

2008-03-25 @ 15:59:24
URL: http://theasrum.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0