Vad kunder ibland inte förstår


image193


Hade en kund igår, det är ju inget ovanligt.. men den här kunden var lite besvärlig om jag får yttra mig så.. inget konstigt med det heller, vi får många kunder som är besvikna och arga. Men den här kvinnan lät mig inte prata och ville inte förstå och skrek att jag var otrevlig och en massa andra saker fast jag pratade med den trevligaste rösten jag har (utan att låta överdriven) och försökte hjälpa henne. Hon började hävda att jag ville henne illa och att jag inte var klok och "vem fan tror du att du är?!"

Samtalet tar ca 30 minuter och det hela löser sig när hon tillslut lyssnar på mig och jag får förklara varför jag inte kan ge ut vissa nummer och adresser.
Hon avslutar samtalet: "tack, snälla rara"
Men det hjälper inte.. jag brister i gråt, kan inte hejda mig. känner mig så hjälplös och orättvist behandlad.
Är dock stolt att jag lyckades genomföra samtalet utan att börja gråta och att jag gjorde det på ett professionellt sätt
Det kunder ibland inte förstår (eller ibland struntar i) är att det inte är JAG som har skickat fel produkt eller varit otrevlig. Men ändå får jag utskällningar och blir tillsagd hur jag ska sköta mitt jobb. Visst jag representerar ju det företag jag jobbar på, men det betyder inte att jag står eller stödjer för allt som sker.
Jag gör nästan ALLT för att en kund ska bli nöjd. Inte bara för att det är mitt jobb.. jag gör det från hjärtat och för att jag själv är kund i många situationer och jag vet hur det är att få dålig service.

Allt detta glöms bort när de ringer mig från kundservice och berättar att de mottagit ett vykort från en kund som skriver och tackar mig för den goda service han fick.
Jag blir överlycklig och kommer faktiskt ihåg denna kund som var så arg först men sen tackade minst tre gånger för den goda servicen.
Jag får vykortet under dagen och jag blir så rörd, att han tagit sig tid att skriva och skicka detta! Det var egenltigen menat till min chef, han skriver att jag är en värdig representant för IKEA. Så jag kopierade det, la kopian på min chefs bord och behöll orginalet.

Så till alla kunder, (inte bara IKEA-kunder) snälla va inte ELAKA när ni ska reklamera, var bestämda och var arga om ni vill men var inte respektlösa.
Och till alla personer som arbetar med service, va inte så jävla buttra och otrevliga, ge kunden bra service för det tjänar du och företaget på! Kan man inte vara trevlig ska man inte abreta med service

Idag fick jag ett brev från en kund som tackade mig så hemskt mycket för den goda service han fått.
Jag blev så rörd.. tänk att han tog sig tid för att skriva ett brev till mig och min chef för att berätta detta!

Kommentarer
Postat av: Malin

Usch ja vad vissa skäller och har sig! har själv jobbat på Telias kundtjänst och man fick ta emot allt mellan himmel och jord. Man försökte att inte ta med sig det hem, men det gjorde man nog ibland omedvetet...tyvärr. Sen blir man ju sååå glad när man får höra positiva saker:) Jobbar du på IKEAS kundtjänst??? Där tänkte jag söka jobb...i Älmhult eller? Trivs du(bortsett från otrevliga kunder)?

Kram

2007-10-12 @ 10:30:17
URL: http://carlssonkarlsson.blogg.se
Postat av: Malin

Jag bor i kristianstad, men jag har alltid velat jobba på IKEA. Kan typ hela deras sortiment...hehe. Skulle ju dock vilja jobba med inredningsbiten, men det är ju svårt att få jobb där tror jag...ska du göra utställning?? LYX! Du får gärna säga till om de behöver fler där:P..hehe. Hade verkligen varit en dröm!

Kundtjänstjobb är ju inte så värst kul ändå. Man fick ta mycket skit när man jobbade där:(

Ha d bra! Kram

2007-10-12 @ 13:34:40
URL: http://carlssonkarlsson.blogg.se
Postat av: MO

Vad skönt att du inte bara får ris utan lite ros också, sug åt dig av det och lägg inte för mycket energi på det andra, du gör ju uppenbarligen ett bra jobb, fortsätt så, en del människor är bara för mycket, av allt.......Vilken trevlig fästman du har som gillar mina oäktingar...hihi. Nej skämt o sidå, jag gillar riktiga blommor oxå, men det är så trist när de dör för mig, så för tillfället är det fejk som regerar hemma. Gillar murgröna, svärmorstunga, hjärtan på tråd, hemtrevnad, orkidé mfl. Ha en härlig fredag, kram

2007-10-12 @ 14:21:55
URL: http://medaljongen.blogg.se
Postat av: cissan

Vad jobbigt att få höra en massa elakheter. Men du, jag har full förståelse för att du blev ledsen efteråt. Du verkar ha ett gott hjärta och du har ju även fått beröm för gott arbete! BRA! =)
Ha nu en trevlig helg
kram

2007-10-12 @ 14:41:18
URL: http://www.dsign.blogg.se
Postat av: svartpeppar.blogg.se

jag håller med. fattar inte hur folk kan bete sig som dom gör ibland. men ofta är det ju bra att låta dom prata av sig för det är ofta det dom vill. lyssna och sen vara lugn och komma på en smidig lösning. men det känns att få skit. trist. om kunder kunde förstå
det bara...

2007-10-12 @ 19:38:08
URL: http://svartpeppar.blogg.se
Postat av: Lizaloop

läser att din mans förlovningsring ser ut som härskar ringen..fniss, min man har härskarringen som vigselring..

2007-10-13 @ 10:51:19
URL: http://www.lizaloop.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0